Khamis, 3 Disember 2015

IDEA COPY PASTE

Assalamualaikum..

Serius aku cakap..
Berblog sekarang dah tak se best dulu..masa FB belum ada..dah ada tapi tak famous.. dah ada tapi ramai belum ada akaun..

Apa yang kita tulis diblog adalah idea kita sendiri.. cerita hidup kita, resepi yang kita cuba dan semuanya yang kita punya (ada juga yang kita ceduk dan senduk dari orang lain..cuma tak nak mengaku je)

Bila FB mula famous, budak tadika pun ada akaun FB..maka mood berblog pun berubah. Betul atau tidak apa yang aku cakap ni? Maka adalah antara kita yang mengupdate blog dengan apa2 yang ditengoknya atau dijumpainya dalam FB.. ada kala (atau kebanyakkannya) benda tu kita sendiri dah pernah baca atau tengok ..ada yang baru malah ada yang berkurun dah..

Kita ketandusan idea.. update blog asal update aje..tanpa kira dari mana sumber yang kita dapat..aku rasa kelakar bila jumpa orang yang update blog guna idea atau sumber dari FB. Tak salah nak copy paste tu, yang salah ialah bila kita tak bagi credit atau mention kat situ sumber kita dapat dari mana.

Bila ini berlaku, maka keharmonian rakan blog untuk menjengah dan memblogwalking terus berkurangan sebab benda tu orang dah baca/tengok pun. Umpama siaran Astrok yang asyik ulang drama 5 tahun lepas buat kali ke 100!. Kita tak perlu jadi bagus untuk menulis di blog..apa yang penting adalah idea tu..Bolehla kita tengok statistik di panel blog dashboard blog kita..berapa hits untuk setiap entri yang kita publishkan.

Kita para blogger ni sebenarnya mempunyai platform yang cukup baik untuk berkarya dalam bentuk penulisan dan visual..kerana blog ini lebih umum, sesiapa sahaja, tak kira dari ceruk dunia mana pun boleh nampak dan baca (kalau yang baca tu faham melayulah!)

Sebab itu aku sekarang ni jarang berblog. Kalau ada pun kisah jalan2 atau mana yang penting aje. Contohnya macam berita kematian Seniwati Mariani.. aku dapat info ni dari senior aku , pengarah drama dan filem Hashim Rejab sekitar jam 7.50 malam (kira2 20minit selepas kematian Allahyarhamah).. maka dengan pantas aku sebarkan berita itu di blog ini untuk makluman ramai. Ini bermakna , aku tidak copy paste benda yang dah lapuk untuk tarik perhatian orang.

Entri aku hari ni mungkin dah menjentik sesetengah orang..maaflah aku cakap benda yang benar. Tapi kita sebagai blogger, sebolehnya cuba kekalkan kelas kita..kita tak sedar yang kita ni sebenarnya ada kelas yang tersendiri berbanding pengguna FB (walaupun dalam masa yang sama ini kita juga pengguna FB) Sebagai blogger, kita tak tahu siapa pembaca dan pengikut kita..berbanding FB yang kita tahu pembaca adalah dikalangan rakan taulan kita sendiri. Di FB kita bebas upload apa sahaja gambar peribadi kita, tapi tidak di blog kerana ia boleh menjadi tatapan serata dunia tanpa tapisan.

Itu sahaja bebelan aku hari ni..nak katakan aku senior dalam berblog ..tak tahulah sebab aku mula berblog dari 2006 (tutup akaun 2009) dan buka akaun baru 2011 hingga sekarang..bermula dari template entri blog  hanya ada kod html, nak upload sekeping gambar pun ambik masa 10-15minit..huh! Berbekal ilmu study sains komputer..aku menggagahkan diri nak berblog waktu tu. Siksa nak tulis 1 entri..hanya Allah saja yang tahu..

Apapun..salam blogger untuk semua!


1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...