Jumaat, 11 September 2015

RESEPI ROTI PURI YANG KEMBONG

Assalamualaikum..

Kebizian kembali hingga menyebabkan tiada entri baru..Hari ni aku nak kongsikan resepi Roti Puri yang sangat senang dan gerenti jadi.

Bahan-bahannya;
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil Yis Mauripan
3 sudu besar minyak masak (gunalah jenama apapun ok je..aku guna minyak jagung)
1 sudu kecil guna
1/2 sudu kecil garam
3/4 cawan Air panas

Cara-cara;
1. Satukan semua bahan kecuali air panas..gaul ramas sampai berderai dan akhir sekali baru uli dengan air panas..rehatkan doh 15-20 minit.
2. Bulatkan doh kecil-kecil anggaran kecik sikit dari bola pingpong..tapi kalau korang nak roti yang saiz besar, nak buat besar bola sepak pun ok jee..hihi
3. Canaikan guna kayu gelek doh sampai nipis dan panaskan minyak.
4. Gorengkan dengan api sederhana sambil jiruskan minyak di atas roti untuk kembongkan roti..kalau tak jirus nanti roti jadi penyek. 
5. Angkat bila roti kekuningan..SIAP!!! Sedap dimakan bersama kuah kari..


inilah rupa Roti Puri aku..abaikan rupa yang tak sama besar tu..kikikik..hentam sajalaaa..

Itu aje untuk hari ni.. selamat mencuba. 
Adeuss!!!

1 ulasan:

  1. Nampak senang jer nak buat..nak try buat..,cp resepi yer..tq

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...