Selasa, 17 Februari 2015

ORENKU HILANG

Assalamualaikum.

Cerita bulan lepas yang tak sempat diceritakan. Kisah kucing kesayangan aku si Oren..
Oren (yang mata pejam)
dan Limau (anak Oren..anak besar dari ibu)
Gambar 2-3hari sebelum Oren hilang

Kisahnya.. Oren keluar rumah dengan Limau. Malam tu, hanya Limau saja yang balik. Dan Oren tak balik-balik. Suami aku call bagitau aku hari Ahad. Aku di Langkawi ni dah mula susah hati. Hari Khamis minggu tu juga, aku balik ke Jitra.. 

Sedih bila kepulangan aku tak bersambut.selalunya Oren akan terkam di pintu. Aku dah macam orang sasau.. sambil basuh pinggan didapur aku panggil-pnggil Oren..mana tau dia dengar suara aku dan balik.. Akhirnya aku balik ke Langkawi pada pagi Ahad berikutnya tanpa kelibat Oren..sedih..menangis ku..

Khamis berikutnya aku balik ke Jitra. Aku sampai rumah agak lewat. Masa aku turun nak buka pagar.. dari jauh aku nampak Oren berlari terkam aku.. Ya Allah..aku ingat dia dah tak ada..mungkin jadi santapan puak Nepal yang buat kerja kontrak dekat kawasan rumah aku.. Aku dukung Oren..menangis sepuas hati..
Aku bawak masuk dan terus bagi minum..tengoklah perut dia.. dah kurus tinggal tulang

Si Limau cium-cium Oren..mengekor Oren kemana saja..rindu gamaknya. Tengoklah Oren tengah minum pun dia tunggu..

Runtun hati aku..walaupun mereka binatang, tetap ada rasa kasih antara ibu dan anak. Dan aku..sangat sayangkan Oren..dialah teman dikala aku keseorangan dirumah. Aku bela bagai anak sendiri. 3bulan aku bawa ke pejabat. Cukup masa aku bagi susu.. banyak kenangan aku dengan Oren.. hanya aku dan dia faham perasaan antara kami..walaupun dia hanya seekor kucing. Segala kisahnya dari mula aku jumpa dia.. ada DISINI-KISAH OREN

5 ulasan:

  1. Salam....dia tahu siapa tuannya
    dia tahu siapa yang amay sayang padanya...

    p/s Kucing ku pun namenya oren/uren

    BalasPadam
  2. sedihnya baca..mungkin Oren sesat jalan, tapi dia usaha gak nak balik.orang yang suka bela kucing je faham ni

    BalasPadam
  3. assalamualaikum pen biru...comeiii nyer dua2 tu...:)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...