Jumaat, 4 April 2014

SAKURA DI UTARA

Assalamualaikum

Pokok dan bunga Sakura sangat sinonem dengan negara matahari terbit iaitu Jepun. Tapi tak ramai yang sedar bahawa musim bunga Sakura juga boleh dirasai  di Malaysia.

Aku sendiri dulu pun tak tahu tentang kewujudan pokok Sakura di negeri aku.. Kedah. Bila musim ia berbunga aku ingatkan ia adalah pokok Bunga Kertas..sehinggalah pada 1 hari aku terbaca sebuah artikel di akhbar tempatan yang menceritakan kisah Sakura ini.

Pokok yang aku sangkakan pokok Bunga Kertas itu rupanya pokok Sakura yang sama seperti di Jepun. Di dalam bandar Alor Setar sepanjang jalan di segenab kawasan ada pokok ini. Kisahnya asal usul pokok ini dibawa masuk oleh tentera Jepun di zaman jajahan mereka dulu.

\
disepanjang jalan ke Anak Bukit

di depan rumah aku

di depan rumah jiran aku

Pokok ini akan berbunga di musim bunga sama seperti di Jepun (bulan Mac hingga Jun) sekali dalam setahun. Unikkan?

Tak perlulah ke Jepun kalau setakat nak tengok Sakura berbunga..datang ajelah ke Kedah terutama Alor Setar..dan seingat aku ..aku tak nampak lagi pokok ni kat tempat lain..mungkin ada, tapi aku tak tahu..kalau ada, alangkah elok kalau korang kongsikan maklumat dengan aku.

Uniknya bumi Malaysia..kan?

4 ulasan:

  1. Ada kawan share kt fb dia siap posing kt sakura di kedah..wow..teruja sgt tgok!!

    BalasPadam
  2. cantiknya.. Sha suka tengok yang cantik ni.

    jom tengok sakura yang saya ambil pula =)
    Bunga sakura di Kedah

    BalasPadam
  3. salam.
    kat melaka pun ada.
    Ai tak sempat nak snap gambar sbb salunya drive sorg diri. tak berani nk take photo while driving.
    ngeeee

    BalasPadam
  4. melaka pun byk sgt...memang cantik...subhanallah

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...