Rabu, 13 November 2013

UMRAH HAMBA ALLAH - PART 12

Assalamualaikum..

Perjalanan ke Madinah.. tiada apa yang dapat dilihatkan hutan batu..padang pasir yang kering dan tandus.

Terlintas difikiran aku, bagaimanalah keadaan Rasullullah SAW dan para sahabat yang berhijrah dulu..merentasi jarak 400km dengan menaiki unta, ada yang berjalan kaki, hinggakan mengambil masa berbulan-bulan untuk tiba di Madinah..masya Allah..tak sanggup rasanya aku..

Perjalanan melalui lebuhraya yang tidak bertol..

Akhirya bas berhenti seketika untuk solat . Seingat aku inilah 1-1nya tempat rehat (R&R) di lebuhraya ini. Dengan surau yang amat sempit, tandas lebih kurang 6 pintu sahaja berbanding jutaan jemaah di musim haji. Semuanya perlu bergilir-gilir..

R&R..didalam bangunan ini ada restoren..sesiapa yang berhajat untuk merasa kebab Arab yang original, boleh beli di sini..



Perhatikan di hujung gambar..sebuah bangunan kecil yang pintu tidak berdaun..itulah tandas dan temapt berwuduq yang bersambung disebelah kanannya adalah suarau yang hanya mampu muat kira-kira 20-30 orang dalam 1-1 masa..itupun terpaksa berhimpit-himpit..dalam keadaan panas..suka di ingatkan, dalam surau ini tiada kipas walaupun panas..

Perjalanan diteruskan..senja makin berlabuh..


Dan aku terlelap seketika. Pun begitu aku tersedar pada waktu maghrib dan terus bersolat isyarat untuk Maghrib dan Isyak.

Tiba di Madinah lebih kurang jam 10 malam..


Malam ini aku, emak dan 2 rakan sebilik hanya berehat di hotel tidak kemana-mana kerana keletihan..hinggakan kami tidak waktu Subuh dan tiada seorang pun dari kami berempat yang bangun awal..maka terpaksalah kami bersolat Subuh dalam bilik hotel kerana sudah terlewat untuk berjemaah.

*****


Day 8 - 26 Mei

Selesai sarapan pagi, kami berempat berjalan kaki ke Masjid Nabawi yang terletak hanya kira-kira 50meter dengan hotel. Pagi ni aku mengikut rakan sebilik yang pernah menunaikan Umrah sebelum ini..merekalah yang membawa aku dan emak memasuki Raudah..satu antara taman-taman syurga...yang terletak dalam Masjid Nabawi iaitu antara rumah Saidatina A'aishah dengan masjid (yang kini sudah menjadi Masjid Nabawi kerana masjid telah dibesarkan)

teruja melihat payung-payung ini berkembangan...



Aku mengikut mereka kerana mereka lebih berpengalaman dan aku sangat berterima kasih kepada mereka kerana sudi membawa aku dan emak bersama-sama mereka.

Apa yang terjadi ketika hendak memasuki Raudhah?..sambunganya akan menyusul...

2 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...