Sabtu, 3 November 2012

QURBAN KORBAN

Assalamualaikum..

Mungkin agak terlewat untukku menyibuk cerita pasal korban...tapi aku nak cerita juga.

Alhamdulillah..(moga dimurahkan rezeki lagi untuk tahun depan.) dapat juga aku melakukan ibadah ini buat pertama kali (kesian kan aku??). Korban yang aku buat ni tanpa kenduri..dagingnya semua aku agihkan. Lebih mudah dan terserah pada penerima nak masak apa..

Aku join korban ramai-ramai kat Masjid Guar Chempedak. Lebih kurang 16ekor lembu dikorbankan. Meh tengok gambar yang sempat aku rakamkan..

Jam 7 pagi semua dah berkumpul.. 



 Inilah ahli syurga Allah...

 Ini tukang sembelih korban aku..sempoi berkain pelikat

 Tengah melapah

Siap..untuk di agihkan..

Sebenarnya ini bukan kali pertama aku tengok orang sembeli dan melapah lembu. Abah aku dulu memang tukang sembelih. Tiap kali raya dialah yang sembelih awal pagi biasanya pukul 3pagi  sebab nak jual lepas subuh. So aku tak hairan sangat sebab aku adik beradik selalu ikut abah aku menyembelih..

Kini faktor usia..abah aku dah tak sembelih lagi..dan tiadalah pewaris memandangkan aku adik beradik perempuan kesemuanya..

Itu aje yang aku nak ceritakan.. Adeuss!!!

2 ulasan:

  1. rasanya umo dah nak msk 40an ni, baru sekali tgk org sembelih lembu..tu pun masa sekolah rendah dulu kat umah arwah atok..rasanya klu suh tgk blk x lalu kot nak makan dagingnya..jgn kata lembu ayam pun sekarang x berani nak tgk org sembelih ^-^

    BalasPadam
  2. Marya tak pernah tgk org sembelih depan mata! Sebab saya tak sampai hati...huhuhuu... tak pernah buat korban lagi, insya'ALLAH pjg umur murah rezeki nak buat di Msia je :)

    Masa kecik2 dulu kat surau org sembelih lembu saya dtg lepas dah selesai kerja sembelihan, tinggal nak melapah je... sb saya tak berani... pening dgn baunye tu ia jugak...eeeiii ngengada betul kan hikhikhik ;)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...