Khamis, 8 November 2012

AISKRIM SDN.BHD

Assalamualaikum..

Ini entri tertangguh. Ramai yang dah tau cara nak buat aiskrim. Aku pun belajar dan ambik resepi dari blogger jugak. Pada yang belum tahu caranya ..meh sini aku nak ajarkan. Jangan risau..seperti biasa, resepi aku amatlah senang dibuat sebab aku tak suka susah-susah..

Bahan-bahannya:
1 tin susu pekat
1 tin susu sejat
100ml atau 2sudu besar Ovalete(beli kat kedai kek..kedai runcit pun ada)
2 tin air suam
Perasa suka hati korang. Kalau korang taruk milo..rasa milo..kalau taruk kopi..rasa kopi ..taruk strawberi..rasa strawberi..taruk kari rasa kari ..taruk kicap rasa kicap..suka hati koranglah.

taruk semua bahan dalam bekas dan pukul sehingga kembang 4kali ganda..biar ringan mcm buih-buih aje


bila dh kembang..dia akan jadi banyak. So korang boleh agih2 kan untuk letak pelbagai perasa..yang aku buat ni perisa strawberi..


pukul lagi


pukul lagi sampai puas hati

Tuangkan dalam bekas / tepawe dan sejukbekukan.
*****
berikut adalah untuk perisa koko..

 bancuhkan serbuk koko campur milo dengan air suam..


tarukkan dalam adunan berikutnya..


pukul rata... 



dan rata....akhir sekali masukkan dalam bekas dan sejuk bekukan..


maka bila dah beku boleh makan makan dengan sesukahati dan sepuashati...


Anggaran boleh dapat sehingga 3 tepawe aiskrim.

Aiskrim ini dijamin halal dan toiyiban sebab buat sendiri. Sekian!



13 ulasan:

  1. 200ml ovalete biar betol! banyak kot...

    BalasPadam
    Balasan
    1. thnks tegur.sy silap taip 100ml.sy dh tukar.x prasan silap

      Padam
  2. senang nyer...pinjam resepi yer..nak try buat lak...tq

    BalasPadam
  3. menarik.. bhn pun senang je ni.. :D

    BalasPadam
  4. wah bestnya nak buatlah..tak perlu risau status halalnya kan..kalau buat sendiri..

    BalasPadam
  5. assalamualaikum pen biru...sedapnya ais krim buatan sendiri ni...:)

    BalasPadam
  6. eh..nk try la..ank2 mmg HANTU ice cream..haha..nk buat..nk buat..hehe

    BalasPadam
  7. x dapat la nak buat....fridge kita jenis susah nak beku kalau letak aiskrim..huhuhu

    BalasPadam
  8. Wow!resipi yg ku cari2.Sejak saat ini, saya jadi pengunjung setia blog ni.

    BalasPadam
  9. Inilah resepi yg dicari2,sebab hero2 ku suke sesangat makan aiskrim.
    TGerima kasih PEN BIRU.

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...