Ahad, 13 Mei 2012

HARAM SAMBUT HARI IBU?

Assalamualaikum..

Aku bukan nak spoilkan mood korang  yang nak sambut hari ini. Tapi aku nak berkongsi ilmu.



Hukum ini telah dijelaskan oleh Ustaz Azhar Idrus.





Berikut adalah yang aku dapat melalui Wikipedia

SEJARAH HARI IBU

Hari Ibu disambut pada hari berbeza antara negara kerana berbagai-bagai asal-usulnya.
Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac.
Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini

Di United Kingdom dan Ireland, terdapat satu perayaan yang dipanggil ibu Ahad, yang jatuh pada hari Ahad keempat Lent (18 Mac pada tahun 2012). Kebanyakan ahli sejarah percaya bahawa ia berasal dari itu amalan abad 16 Kristian melawat gereja ibu seseorang setiap tahun pada Laetare Ahad, yang bermakna bahawa kebanyakan ibu akan bersatu semula dengan anak-anak mereka pada hari ini apabila perantis muda dan wanita muda dalam perkhidmatan telah dikeluarkan oleh tuan mereka bahawa hujung minggu.

Akibat pengaruh Hari Ibu Amerika, ia berubah menjadi hanya menunjukkan penghargaan kepada ibu seseorang. Pengkomersilan dan pensekularan lagi menghakis konsep itu, dan kebanyakan orang sekarang melihat ia hanya sebagai hari untuk membuat hadiah untuk ibu mereka. Ianya masih diiktiraf dalam erti kata sejarah asal oleh beberapa gereja, dengan perhatian yang dibayar kepada ibu Mary Yesus Kristus dan konsep Gereja Ibu.


Sesetengah Ahad ibu tradisi telah dihidupkan semula, seperti tradisi makan kek pada hari itu, walaupun mereka kini makan kek simnel dan bukannya kek yang tradisinya disediakan pada masa itu.Tradisi dua sambutan kini telah bercampur, dan ramai orang berfikir bahawa mereka adalah perkara yang sama.
Oleh 1935 ibu Ahad kurang terkenal di Eropah. Terdapat usaha untuk memulihkan itu perayaan dalam itu 1910-an-1920-an oleh Constance Penswick-Smith, tetapi ia telah tidak dipulihkan sehingga AS Dunia Perang II askar membawa sambutan Hari Ibu ke UK ,  dan ia telah digabungkan dengan tradisi Ahad ibu masih diraikan dalam Gereja England.  Menjelang tahun 1950-an ia telah menjadi popular di seluruh UK, Orang dari Ireland dan UK mula meraikan Hari Ibu pada itu Ahad 4 of Lent, di hari yang sama di mana ibu Ahad telah telah disambut selama berabad-abad.
Amerika Syarikat meraikan Hari Ibu pada hari Ahad kedua pada bulan Mei. Julia Ward Howe adalah yang pertama mengeluarkan Perisytiharan Hari Ibu pada tahun 1870 sebagai panggilan untuk wanita untuk menyertai dalam menyokong perlucutan senjata. Pada tahun itu 1880-an dan 1890-an, terdapat beberapa cubaan lagi untuk menubuhkan Hari 1 Ibu Amerika itu, tetapi ini tidak tidak berjaya melepasi peringkat tempatan. Hari cuti umum telah diwujudkan oleh Anna Jarvis di Grafton, West Virginia, pada tahun 1908 sebagai hari untuk ibu menghormati . Jarvis mahu untuk mencapai impian ibunya membuat 1 perayaan untuk semua ibu, walaupun idea itu tidak diambilkira sehinggalah dia mendapatkan khidmat saudagar kaya Philadelphia  bernama John Wanamaker.

Dia sentiasa memperjuangkan agar cuti diberi pada hari tersebut sehingga Presiden Woodrow Wilson membuat mengisytiharkan cuti umum kebangsaan rasmi pada tahun 1914. Cuti umum itu akhirnya menjadi begitu tinggi nilai komersilnya, termasuk pengasas, Anna Jarvis, menganggapnya sebagai "cuti Hallmark,".  Di Amerika Syarikat, Hari Ibu kekal salah satu yang hari terbesar untuk jualan bunga, kad ucapan, dan sebagainya; juga cuti umum  .Selain itu,  ia menghasilkan  kehadiran tertinggi ke gereja selepas Krismas dan Easter .

Jika kita sayangkan mak kita, tak perlulah tunggu Ahad minggu kedua bulan Mei untuk menghargainya. Hari-hari pun kita boleh buat. Jangan kita ikut budaya orang yang tiada dalam syariat agama kita..

6 ulasan:

  1. tq info berguna buat semua
    tak perlu ikut cara barat dan tidak perlu pada ahad minggu ke 2 may jadi kita patut ubah tarihk supaya hari istimewa utk semua ibu pada masa lain

    BalasPadam
  2. terima kasih kongsi entri nih...

    BalasPadam
  3. info yang sangat berguna...=)

    BalasPadam
  4. Mmg betul pun kalo syg mak, kita tka perlu tunggu hari ibu utk wish. Kes hari ibu ni dah jadi mcm Valntine's Day plak. Semua org akan kata setiap hari berkasih sayang. Ye tak?

    BalasPadam
  5. btol tu...

    tak perlu tggu hari ibu yg di sambut oleh org barat pada bulan mei...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...