Selasa, 27 Mac 2012

MAYAT BERJALAN

Assalamualaikum..

Aku nak kongsikan 1 gambar yang aku terima melalui email..Jom tengok



Dikatakan gambar ini adalah mayat yang berjalan pulang ke rumah sendiri. Lokasinya di Kg.Toradja Indonesia, dimana terdapat satu ilmu luar biasa yang menjadikan mayat berjalan pulang ke rumah sendiri dan kejadian ini berlaku disebuah daerah pendalaman Indonesia yang berbukit bukau.

Jika ada kematian di Kg.Toradja maka mayat itu akan diberi kuasa hipnotisme supaya simati boleh pulang berjalan kaki dan hanya akan berhenti bila sampai kerumahnya. Kuasa ini dibuat supaya tidak menyusahkan orang kampung dari mengurus mayat tersebut

Bila aku tengok gambar ni, aku teringatkan peristiwa yang aku timba masa aku melawat Medan pada Mac tahun lepas. Aku diceritakn oleh pemandu pelancong disana, bagaimana kaum batak menyempurnakan acara kematian . Orang yang mati akan di tanam. Selepas 3 atau 5 atau 7 tahun, mayat itu akan digali semula dan dimasukkan kedalam binaan kubur berbentuk rumah batak dimana rumah itu diletakkan di tepi rumah ahli keluarga atau di tanah milik simati...

Aku cuba mencari gambar yang aku tangkap sendiri, tapi entah mana hilangnya..terpaksa aku pinjam dari pakcik google..beginilah bentuk rumah atau keranda terakhir mayat orang batak..


Apa pendapat anda?...fikirkan..Adeus!!!

20 ulasan:

  1. hah???
    macam2 la diorang ni

    BalasPadam
  2. eh ye ke? ermmm, kiranya mayat tu dah mati la kan?? confuse la

    BalasPadam
  3. eh betol ke diorang ni.? nak kena masuk dunia tersembunyi ni..kt tv3 kn..?

    BalasPadam
  4. heeeeee...takut tgk pompuan nih..
    dorang ni kan lain mcm..ntah ape2 ilmu ntah yg dorang amalkan

    BalasPadam
  5. eee menakutan je, pastu mayat tu bole plk blk umh sendiri erk...

    BalasPadam
  6. salam PB..
    ntah2 masa hidup dia byk ilmu slah kot..tgk la tuh yg hidup pun x takut ngan mayat yg nak blk ke umah..siap pimpin bagai..apa citer nih..

    BalasPadam
  7. Kenapa kena buat camtu kat kubur org batak? Mmg derang bangun semula laye lepas mati? Uih... creepy.

    BalasPadam
  8. Orang batak mmg akan bangun balik ke lepas mati? Pompuan tu pun orang batak ke? Uihh... creepy ni,

    BalasPadam
  9. assalamualaikum pen biru...wah mcm ni pun ada ek...betul ke mayat tu...:)

    BalasPadam
  10. menakutkan aje....tetiba mayat tu bangun berjalan sendiri.seram ni,mcm2 depa ni punya ilmu.

    BalasPadam
  11. Salam...dah pernah baca tentang hal ni....diorag ni hal mistik2 ni masih kuat lagi....

    BalasPadam
  12. penah dapat email ni.. ingat berlawak jek.. hehehe

    BalasPadam
  13. kalau tengok rancangan tv3 hari rabu...yg kul 9 tu tajuk apa ek...memang derang ni suka simpan mayat lama2....macam2 kepercayaan manusia ni.....kalau benda tu dah biasa..derang tak rasa seram pun....hehehhe

    BalasPadam
  14. panjang plak tu gambar mayat tu..tp kt indon boleh jadi juga benda2 gini sbb depa kan suka tuntut ilmu pelik2..

    BalasPadam
  15. Tradisi Dan budaya sesebuah kaum tu agak tidak boleh di terima oleh akal...

    BalasPadam
  16. gigil lutut den kalo tgk mayat berjalan sendiri...

    BalasPadam
  17. As salam PB,

    Pernah baca kisah ni dulu... menakutkan... sihirlah tu... Tak busuk ke mayat tu...mcm busuk je kan... Kesian mayat2 yg dah dikebumikan tu dikorek balik, kat dalam tu dah tentu kena seksa... Kena lak korek, jahil kan... takpelah mcm tu lah bahagian bg kafir laknatullah... Nasib baik kita dilahirkan sbg org Islam... Syukur~

    Pssst... blog poyo tu tgk mmg xprofesional pun...APTB..ngeee

    BalasPadam
  18. errr, myat dpt jalan. baru tau ni. aihh..

    BalasPadam
  19. aku pon penah dpt email ni, seram siot..huhuhu

    BalasPadam

SILA TEKAN KEYBOARD ANDA UNTUK MENULIS. :p

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...