Khamis, 28 April 2011

Gambar Pelik Tapi Menarik !!!

Assalamualaikum...

Memandangkan esok dan lusa aku bercuti, makanya no entiries for 2 days la. Tapi 1 Mei aku kena keja la pulok.. aduhhhhh..tension gila. Dah le dah lama tak merasa public holiday. Bila dah kerja gomen ni camtulah.. " Saya Yang Menurut Perintah ".. So, aku pun memblogwalkingkan diri aku pagi dan aku terjumpa 1 blog yang aku suka. So aku pun mengambil la beberapa keping gambar dari blog ini (sekadar berkongsi bersama) http://lepak.my/blog . Ada beberapa gambar yang menarik perhatian untuk di lihat dan ditafsirkan sendiri. ok..

Gambar 1
Cuba tengok alas kaki depan pintu tu. Aku rasa aku nak buat cmnilah..hahah.Itulah, stlye orang Malaysia, kalau letak benda alah tu mesti ada tulis  "Selamat Datang" atau "Welcome". So pasni boleh la letak "Boleh Blah",,ok tak???


Gambar 2
Tempat tidur paling tinggi dan  bahaya. Untuk pendaki2 yang tak sempat sampai ke puncak. Takkan nak turun bawah semata2 kerana nak tidur,pastu esok paginya kena panjat lagi..So cara yang terbaik, tidur di dalam khemah yang digantung pada dinding gunung. Ko berani???

Seterusnya ini aku ambil dari email2 yang masuk ke mailbox aku. Dihantar oleh kawan aku. Dari mana dia dapat aku pun tak tau.Tapi aku nak share dengan korang.So selamat melihat ...

Gambar 3
Pizza  sebesar meja. Kalau dapat ni, 3 hari makan pun tak abis..


 Gambar 4
 Pengajaran : sila pakai spender setiap masa terutama time nak main bola atau bersukan

Gambar 4
Beruang kutub yang kekurangan ais. Kesiankan? Ko sanggup tidor cam beruang ni..


Apa2 pun..sesibuk mana pun korang melayan gambar2 di blog aku ni, sila pastikan anak anda tak jadi macam ni.. Hokay!! Arioss!!

Selasa, 26 April 2011

Nantikan Ketibaan T-Shirt Limited Edition - FK Group


Minum2 kat Nasi Lemak Royale jalan Datuk Kumbar...

Assalamualaikum …

Berita baik untuk peminat Farid Kamil. Tak lama lagi, T-Shirt FK Group akan dilancarkan. Design yang simple dan harga yang berpatutan. Memandangkan peminat FK terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat dan umur, maka T-Shirt FK Group ini amat sesuai dipakai oleh sesiapa sahaja , hatta mak budak sekalipun. Harga yang mampu beli ditawarkan kepada semua.

Selepas T-Shirt, kemungkinan barangan lain turur di keluarkan atas brand FK Group. Antara barangan tersebut adalah Cap, Keychain, Mug, Pen dan sebagainya. Ini adalah sebagai tanda penghargaan atas sokongan semua peminat yang tak putus-putus memberi sokongan.

Aku selaku FK Admin, dengan tak sabarnya nak menunggu kepulangan FK ke Malaysia dari Bhutan, India bagi mendapatkan kata putus dan persetujuan FK kepada rancangan aku ni . Segala design barangan adalah atas persetujuan dan citarasa FK.So, pakat ramai2 sokong insan seni yang membanggakan Negeri Kedah ni.

Segala urusan jual beli adalah melalui  fanpage FK di http://www.facebook.com/faridkamil.fanpage dan juga di web rasmi FK http://www.faridkamil.com/ . Jika korang peminat FK, tunggu saja pelancarannya nanti. Bulan berapa aku tak dapat cakap lagi. Tapi insya Allah tahun ini juga. Yang pastinya barangan yang dikeluarkan nanti adalah limited edition. Kita keluar tak banyak. So nasiblah sapa yang dapat..

Actually aku rasa amat berbangga kerana dalam ramai2 kenalan FK, dia melantik aku dan 6 orang lagi sebagai FK Admin. Semuanya 7 orang je dalam Malaysia ni dan bagi wilayah utara, akulah  the only one wakilnya. Walaupun geng Admin duduk berjauhan tapi kami still berhubung setiap hari bagi memantau perjalanan karier dan fanpange FK. Kami berkerja ihklas. Semua yang kami lakukan atas dasar penghargaan terhadap kepercayaan yang dia berikan. Walaupun dah 6 tahun aku kenal FK dan dia pun ada jugak mai rumah aku, aku jarang pulak bersembang dengan dia.Tapi tak sangka pulak dia pilih aku sebagai Admin dia..hekhekhek..kembang hidungku seketika.

So..to Mr.tort, semoga shooting di India berjaya, Good Luck for that, jgn balik tangan kosong ok..Oklah aku nak sambung kerja sambil mencari idea untuk design barang2 yang lain..Arios!!!


Ahad, 24 April 2011

My BFF's

Assalamualaikum..

Tiba2 jiwa dilanda blues..Aku teringat BFF's (Best Friends Forever la..) aku..Biar aku introduce 1 by 1...

Anwari Shah Naz & Siti Aminah

Ini lah BFF aku masa skolah..Depa ni tak pernah bergaduh,bermasam muka apalagi bercakar wrestling dengan aku..kira macam kembarlah. Aku 1 kelas dengan depa..geng study la kiranya..still keep in touch walaupun berjauhan. Wari di Rawang, dan Ct di Hiroshima,Jepun..ikut husband dia..Banyak2 kawan aku, Wari la yang paling kesian sekali..sampai kurus kering sakit kena buatan orang yang khianat dekat dia. Dengan depa2 lah aku meluahkan perasaan,aku menangis dan ketawa di zaman sekolah2 dulu..sekitar tahun 1996-1997. Dan Ct lah kawan aku yan paling bertuah sekali..dapat suami yang amat baik..dia happy dengan suami dan 3 orang anak2 dia sekarang.. Ct..i'm happy 4 u..

 Me and roommate - yang baju biru ala2 rappers tu  Faridah Fuad @ Cuda
Ini aku dengan kawan2 asrama. Faridah lah kawan aku yang paling kamceng dan memahami aku.Walaupun aku bukan sekelas dengan dia,tapi dia se dorm dengan aku..katil dan locker kami sebelah menyebelah je. Megi dia..megi aku..biskut aku..biskut dia. Apa yang ada dalam locker aku..dia sorang saja yang tau..tapi aku pernah tersentap dengan dia..(I'm so sorry ida..kalaulah aku boleh putarkan masa,aku akan pastikan itu tidak berlaku)..pun begitu hampir 4 tahun kesentapan tu berlaku..at last..kami berjumpa dan saling memaafi..dalam masa 4 tahun tu,aku sikit pun tak penah lupa dia. Oghe kato..kalo kite ingak ke dio,dio pung ingak ke kite, sebak tu dia mari jumpe kite...hekhekhek!!.Dia la yang ajar aku masuk KFC..Macam2 kenangan manis dan pahit hatta kenangan gila yang dah aku harung bersama2 dia. Walaupun kadang2 bermasam muka (masa sekolah dulu) tapi last2 kami baik jugak..Bila aku jumpa dia last year..aku rasa hidup aku kembali bermakna.

 Pertemuan pertama selepas 4 tahun merajuk...

Ida sekarang ni dah jadi lecturer kat Matriks Penang..Lecturer BI..kalaula aku pulun study BI dengan dia dulu,silap2 aku pun jd macam dia...kiranya kawan sekolah aku yang berjaya dalam karier..dialah..

Me and Cuda

And..last March aku p holiday denagn dia kat Medan..Tak sangka boleh sampai kesitu  dengan dia..Bulan November nanti aku akan ke Beijing dengan dia jugak..Apapun..dialah tempat aku berkongsi rasa sekarang. Aku sentisa berdoa agar persahabatan kami ni kekal hingga akhir hayat..

 Me And Azizah @ Lanun

Ni 1 of my BFF masa kat kolej..Kenapa lanun? Ntah la  sebab dia cita2 nak jadi lanun..hahaha..gila siot!Aku tak pernah tengok dia menangis..jauh sekali nak merajuk.Ini antara BFF aku yang paling happy go lucky. Kalau aku dalam kesedihan , tapi bila kau duduk dengan dia..aku gerenti boleh gelak. Aku tak pernah tengok dia susah hati..Hari2 ada saja lawak yang dia buat..Sekarang ni dia dah kawin dah ada 2 anak(cam tak caye plak..) padahal dulu ganazzz nak mampus minah ni..Aku tak jumpa dia dah 11tahun..cuma jumpa dan sembang di fb jer..tapi still tak sama..1 hari nanti aku akan p cari dia di Kuantan..

 Me and Norazlina Yusof Helmi @ Lyn Paroi

Ini pun BFF aku yang kekal sampai harini. Aku sayang dia. Dia antara BFF aku yg paling berjaya dalam karier. Aku tumpang bangga..Masih aku ingat lagi..mini tesis yang dimintak buat dalam kumplan 4-5 orang, tapi aku buat dengan dia je..but very succesfull. Dia selalu rasa diri dia gemuk..pernah makan pastu muntahkan. Aku lah tukang bebel.. Masa aku kat kolej, dia banyak tolong aku. Dia tak pernah marah2..aku pun bila dengan dia tak de rasa nak marah..Budak genius masa kat kolej. Umpama dictionary bergerak la dia ni..Badan jer kecik..bawak keta macam ribut. Masih belum kawin dan aku doakan agar dia dapat yang terbaik.

 Lanun n Lyn

 Suzi (melepak di bilik aku yang paling kreatif di dunia..tengok ajelah letter box aku tu..disebabkan tak de orang hantar surat kat aku, aku buat bekas barang makeup aku siap dengan cermin.. ko ade???

Ini Suzi..minah iban dari Sarawak. Masa aku mula2 jejak kaki ke Kolej, dialah yan paling kamceng dengan aku sebelum aku kenal dengan Azizah dan Lyn. Hingga sekarang dah hampir 13 tahun aku tak jumpa dia sejak dia baik ke Kota Samarahan. Insya Allah, kalau murah rezeki aku , aku nak p cari dia di sana. Tapi ntah bila. Banyak kenangan aku dengan dia. Walaupun dia non-muslim, tapi bila aku sembahyang, dia mesti dok diam..pernah dia berangan nak convert..aku suggest kan dia letak nama "Suziana" sempana nama dia (Suzi) dan aku (Ana)..ya2 dia setuju..tapi apakan daya, cita2 tak kesampaian. Tahun lepas aku jumpa dia dalam fb, Tapi dia jarang online..so aku dah dapat contact no dia..Dia dah kawin pun..anak 3 tak salah aku.

Semua BFF aku ni pernah makan sepinggan dengan aku..tak kisah, tak pelik dan perkara biasa. Sebab itulah hubungan aku dengan depa2 ni tak putus hingga kini. Kalaupun pernah terputus tapi akhirnya bersambung kembali. Kesimpulan dari gambar2 lama ni  dapatlah disimpulkan bahawa semua BFF aku adalah bersaiz S..sedangkan aku  huh!! tengok sendiri la!

 Mohd. Yusri (2 dari kiri)

Dan inilah 1-1nya BFF lelaki yang aku ada. Walaupun 1 kelas tapi dia tua 1 tahun dari aku sebab dia dulu masa form 1 dia sekolah Maktab Mahmud..so kena duduk kelas peralihan 1 tahun..Dia memang baik dengan aku. Aku mula rapat masa form 5. Oleh kerana dia tak stay hostel, maka dia lah runner aku..tukang beli itu dan ini termasuk tuala wanita aku..hah! Pelikkan..tapi aku memang tak rasa segan langsung dengan dia.Boleh sembang bab hal secret mecret ni macam tak dak apa2. Kalau dia gaduh dengan awek dia,dia mesti mengadu dengan aku..kadang2 menangis kat aku pun ada. Cita2 dia nak masuk  Hero Remaja.. 

Tapi cita2 itu hanya tinggal cita2.. semua itu tinggal kenangan..dia telah pergi buat selama-lamanya akibat kemalangan jalanraya pada usia 18 tahun.."Yusri..semoga Allah tempatkan hang bersama para solihin.. ketahuilah wahai sahabat, aku amat sayang kat hang."..sejak dia pergi, ex awek dia terus jadi kawan baik aku, padahal masa sekolah akau tak pernah bercakap pun dengan dia. Dia kata, masa arwah meninggal, orang pertama yang dia teringat adalah aku..Dia usaha cari no. tel umah aku (mana ada hp lagi time tu) dari ornag lain..dan dialah yang bagitau aku kisah arwah..Sekarang dia dah kawin dengan member2 kami jugak..

Sahabat2 ku sekalian..andainya aku pergi dulu..korang jangan lupakan aku. Aku sayang korang semua. Korang lah BFF aku dunia dan akhirat. Takdir hidup kita tak sama, tapi kita ditakdirkan berjumpa dan bersama. Tapi andainya ada antara kalian yang pergi dulu, percayalah bahawa ingatan aku pada korang tak pernah luput...I LOVE U ALLS...

sob..sob...sobb.. uwaaaa..!!!!!!


Rabu, 20 April 2011

Berganti Hati...



Berganti Hati - Anggun
Satu persatu telah kuhapus
Cerita lalu di antara engkau dan aku
Dua hati ini pernah percaya
Seribu mimpi tanpa ragu tanpa curiga

Reff:
Ku tak ingin lagi
Menunggu, menanti
Harapan tuk hidupkan cinta yang telah mati
Ku tak ingin coba
Hanya tuk kecewa (Ku telah kecewa)
Lelah ku bersenyum lelah ku bersandiwara
Aku ingin pergi
Dan berganti hati

Satu persatu telah kuhapus
Nada dan lagu yang dulu kucipta untukmu
Rasa yang dulu pernah ada
Kini berdebu terbelenggu dusta dan noda

Back to Reff:

Kini ku sadari diri ini
Ingin berganti hati
Cinta yang tlah pergi
Harus berganti hati

Harus ku ganti hatiku kini
Ini harus ku ganti
Tak perlu ini lagi harus berganti




Assalamualaikum..
Aku suka lagu ni. Lirik nya amat bermakna, melodinya yang kena dengan jiwa dan citarasa.

Selasa, 19 April 2011

Jangan Gunakan Widget Widgeo Dalam Blog

Assalamualaikum..

Hari ni baru aku tau kenapa bila aku login atau saje tengok2 blog aku tu,tiba2 je keluar iklan popup window. Tak tau apa tu popup window? Meh aku nak explain.(Kredit kepada http://anarm.net/blog/ sebab aku ambik sikit petikan dari blog dia..tq ek..)
  • Popup – bermaksud tetingkap (window) baru yang muncul secara tiba-tiba pada browser (Firefox, Chrome, Opera, dan lain-lain). Popup biasanya digunakan untuk memaparkan iklan. Adakalanya bertujuan untuk menarik trafik dan mengumpul email pelawat.
    • Widgeo – laman yang menyediakan widget seperti Geo Counter, Live Counter, Flash Effect, Flash Message, Flash Widget, animation…
    Macam2 iklan yang keluar. Delete la berapa kali pun,mesti keluar jugak. Kaji punya kaji, baru la aku tau kenapa..rupanya aku ada guna Widget Widgeo. Ala yang widget yang ada gambar bendera tu ..


    Sebelum tu aku ada riki2 dalam blog orang lain..Yes memang betol telahan aku. Macam2 masalah la yang aku terbaca dari blog orang. So bila aku buang jer benda alah tu, terus ok je blog aku. Dah tak keluar popup window tu lagi. Baru bahagia idup aku..heheh. So sapa2 yang ada widget ni kat blog , sila la buang. Jangan kata diri sendiri, orang lain yang nak tengok blog korang pun boleh kena darah tinggi.Ok..

     So setakat tu dulu peringatan aku pada blogger semua. Arios!!!

    Isnin, 18 April 2011

    INIKAH YANG DINAMAKAN KAWAN ??

    Kawan..
    Ada bermacam jenis kawan,
    Yang boleh jadi kawan,
    Yang boleh jadi lawan.

    Kawan...
    Tak perlu banyak kalau boleh jadi lawan,
    Biar sedikit asalkan boleh buat kawan.
    Tak perlu kaya kalau tak boleh berkongsi,
    Biarlah miskin asalkan murah hati.
    Tak perlu cantik kalau tak ada hati,
    Biarlah buruk asalkan tahu menghormati.

    Kawan...
    Ada yang mencari untuk buat kawan
    Ada yang dibuang bila nak buat lawan
    Ada yang lain cakap bila didepan
    Ada yang dibelakang lain pula perbuatan.
    Ada yang merayu bila memerlukan
    Ada yang merintih bila kesusahan

    Kawan...
    Aku hormat kawan,
    Kalau betul kawan nak berkawan
    Dan hormat aku sebagai kawan
    Aku hilang hormat kawan,
    Bila kawan dah tak reti hormat kawan
    Atau bila kawan dah lupa kawan.

    Kawan...
    Aku tak perlu kawan,
    Kalau kawan nak buat lawan
    Atau sekadar nak ambil kesempatan.
    Apalagi sebagai orang suruhan
    Atau sekadar bahan tempelan.

    Kawan...
    Jangan bagi aku hilang hormat,
    Cakap-cakap kena cermat,
    Kena terima kawan punya pendapat,
    Jangan buat ikut sempat.

    Kawan...
    Jangan anggap aku akar,
    Yang bila tiada rotan maka aku dikejar.
    Jangan buat aku alas kaki,
    Andai kau sudah punya permaidani.

    Kawan...
    Aku juga ada hati,
    Walaupun aku bukan nabi,
    Jangan dibuat sesuka hati,
    Kelak kau akan kehilanganku satu hari nanti.

    Kawan..
    Bila aku dah berjauh hati,
    Tak perlu di cari aku lagi,
    Atau jangan terasa hairan,
    Bila kau aku jauhkan,
    Jangan lagi kau tanya kenapa,
    Andai kau tak lagi aku sapa!

    Kawan...
    Andai aku buat salah,
    Tegurlah aku dengan berhemah,akanku segera berubah.
    Andai aku sudah tersilap
    Beritahu saja padaku,jangan buat sentap.

    Kawan..
    Tak perlu berkawan denganku andai aku tak layak dibuat kawan,
    Tak perlu bermusuh denganku kerana aku tak minat berlawan,
    Tak perlu jaga hatiku andai hati mu tak suka,
    Tak perlu berlakon atau berpura-pura
    Dan tak perlu jadi talam dua muka.

    Kawan...
    Aku lebih rela hilang kawan,
    Dari melihat kawan hidup dalam kepura-puraan,
    Dari terjumpa gunting dalam lipatan.
    Aku lebih suka tak ada kawan,
    Dari makan sepinggan,minum secawan,
    Dengan kawan yang makan kawan.

    Selasa, 12 April 2011

    Design T-Shirt Untuk FK Group

    Assalamualaikum..
    Setelah hampir 3 minggu,akhirnya siap jugak design2 yang simple gila ni.khas untuk FK Group..Insya Allah akan diprint setelah dipersetujui oleh FK dan FZ.Lepas ni kena minta royalti.Bayangkan sehelai T-Shirt,royalti RM1..kalau ada 1000 peminat yang beli..aku dah dapat RM1000..kalau 400,000 peminat(kat fb fanpage tu) wah..aku dapat RM400k hahahah..mak cik kayo..mak cik kayoo!!! Ni antara design yang aku buat. Sapa2 yang copy paste dan ciplak..aku TAK HALAL ok!











    So,sekarang ni tunggu keputusan dari FK sendiri..mungkin ada design orang lain yang lagi elok.Tapi buat masa ni,hanya aku sorang yang upload benda ni kat admin..so wait and se..mesti bangga gila bila hasil kerja tangan dan laptop aku dibeli dan dipakai orang..fuh...ok la.aku nak sambung keje..Arios!!


    Isnin, 11 April 2011

    ROAD TO MEDAN - PART 6(Last)

    Assalamualaikum..

    Dah lega 1 bab..msuk part last utk siri meronggeng di Medan..So lepas makan malam kami terus balik ke hotel.Nama hotel tu Hotel Antares.Ok jugak lokasi dia.Aku dan ida tdog bilik di tingkat 4.Malang betoi sebab bilik aku tu bertentang jalan.Punya la bising Ya Robbi..bising dengan bunyi hon.Depa ni memang ,start ja enjin kereta,hon pun berbunyi.Bayangkan la malam tu aku tidor pukul 11 pun,bunyi hon x abis lagi.Tak salah aku sampai pukul 1.Dok esoknya pukul 5pg dah start bunyi hon lagi.Teruknya cara depa drive.

    Lepas bekpes esok pagi tu(tumbs up untuk bubur kat hotel ni..memang sedap!)..hari last (2 April),aku dan ida mulakan ekspidisi.Geng yang lain dok tidog tak bangun lagi.Keluar ja dari hotel,dah berseypah becak (beca) motor tu dok panggil kami naik depa beca depa..oooo sori la.Bawak masing2 macam orang gila..hello,nyawa aku terlalu mahal untuk mati di tangan seorang manusia yang tak bermoral ok.

    Dari hotel kami ambik hala kiri..tak sangka jumpa Masjid Raya...katanya masjid yang terbesar di Medan.Aku nak masuk,tapi etika berpakaian kurang sesuai..aku la yang rasa cam tu.
    So shoot gambar kat luar masjid ajelah..jadila kan??

     Keadaan trafik dari atas jejantas sebelah Masjid Raya.Penat gak panjat tangga jejantas tu sebab tinggi,maklumla kat Pekan Rabu Alor Setar punya jejantas ada eskelator..huhuh.

     Lepas ronda2 dalam pukul 10 aku balik ke hotel..Disebabkan dah 3 hari tak dapat roaming, fb pun tak leh buka,so bayar RP6000, barulah dapat surf intenet kat lobi hotel.

    Lepas tu,aku dan geng2 berpakat nak p Pasar Ikan,aku nak window shopping ja. Depa2 yang nak shopping la.So ada bellboy hotel tu,nama dia Vicky,dia la yang rekomen 1 supir bangang ni. Kerana supir mangkuk hayun tu lah kami lambat sampai hotel dan lambat check-out. Dia drive pun slow2 jer..saja nak sabotaj la tuh! Sebab sewa ikut jam. Nasib baik hotel tu ok ja..

     Angkutan Kota..memang pintu van ini tidak akan pernah tertutup..

    Itulah rupa becak(beca) yang memang banyak kat sana. Gambar ni di ambik di Kawasan Pasar Ikan..banyak gambar yang aku takdan shoot.Terlalu banyak langau menghurung kami merayu utk beli barang depa,menyebabkan aku takut nak keluarkan kamera. Mana tau ada plak maling @ penyamun kat situ. Terus terang aku katakan...NO WAY!! aku tak mau pi dah tempat ni..serik gila.


     Penjual jamu yang berkeliaran di sekitar Pasar Ikan

    Pasar Ikan ni sapa yang kaki shopping,memang boleh jatuh muflis dibuatnya. Nasib baik la aku tak macam tu. Aku temankan ida beli batik ja.Mula tu aku nak beli jugak,tapi harga lebih kurang sini,so aku cancel aje. Yang murah batik dan telekung dan jugak kain lace untuk baju pengantin. Memang patut pun murah sebab itu pakaian rasmi depa.

    Penjual yg berkeliaran bawak plastik berisi barang,memang macam apa ntah. Pening kepala aku. So pada sesapa yang p sana,jangan tegur,jangan tanya,jangan jawab kalau x mau beli. Yang penting.. JANGAN TERLALU RAMAH, KELAK MEMBAWA PADAH!! Kalau beli pun,siapla. Sorang bleh jual,kejab lagi, 1 geng dia mai hurung kita sampai tak boleh kemana2. Bila kita kata tak mau pun,dia dok merayu camtu jugak la. Memang tak kena putus asa dan muka tak malu.

    Aku memang tak layan. Yang aku hangin tu ,sebab siap tarik tangan ni. Ni yang aku baran. Nasib baik tempat depa,kalau tempat aku dah lama kena penampor!

    Di pendekkan cerita,lepas shopping,kami berkumpul ditempat yang kami turun kereta tadi. Supir bangang tu janji ambik kat situ.Puas tunggu dari pukul 12,sampai 12.30 tak sampai2.Aku nak call dah roaming tak ada. So tebalkan muka,minta pinjam telefon kat kedai. Nasib baik amoi tu bagi free.

    Yang aku bengang,sebelum p,dah setuju RP60000 utk 1 jam. Bila dah balik dlm x sampai 3 jam terus jadi RP250000. Kurang ajar kan?Yang aku bengang dan nampak macam dia nak pekena kami,masa nak keluar paking tu dia mintak RP1000 utnuk bayar paking,dia kata dia tak da duit kecik. Bila sampai depan hotel,dia buat2 lupa. Oleh kerana kami kelam kabut nak check out,masa dia mintak RP250000 tu aku bayar ajelah. Tapi aku mintak balik duit paking aku. Dan2 la2 tu dia hulor kat aku RP1000. See!! memang bangsa ni suka menipu kan? Nak jumpa yang baik memang payah la kalau di Medan ni.

    Yang lagi 1 aku hangin,masa aku bagi duit Rp250000 tu,aku xda duit kecik dah,. Aku bagi Rp300000. Dia kata dia tak da duit kecik. Alah tektik! Dia siap boleh kata "kalau ibu tak keberatan,beri aja pada saya,itu pun kalau ibu setuju" kepala bapak ko!.Aku terus jerit panggil kawan2 minta tukar duit RP50000. Pas aku bagi duit tu,aku tak toleh dah ,terus aku blah. Patutlah idup depa tak penah senang sebab suka menipu orang tambah2 pelancong. Buat kerja tak berkat la katakan.

    So sapa2 yang nak ke Medan..beware ok. Terlalu banyak penipu disana. Nak jumpa yang baik dan ikhlas..mahapla...1 dalam sejuta.(rakyat Medan pun dah berjuta2).

    Lepas check out,kami lepak kat lobi sementara tunggu van tour agency mai ambik pukul 4. Pastu kami pun keluar merewang2 di luar kawasan hotel..inilah pemandangan yang menjamu mata aku  dan kawan2..

    Pencari kutu dijalanan..

    Pengemis yang tak punya masa depan

    Kami masuk 1 pasaraya.Lepak2. Tengok apa yang dijual. Ok jugak. Tapi barang tak banyak pilihan. Aku tak beli apa2.just jalan dan tengok.Kat tingkat atas sekali ada tempat permainan.Time ni aku dah tak da mood untuk bergambar dan menangkap gambar.

     antara permainan yang ada di situ...

    Pukul 3,kami p makan Mc.D kat ground floor hotel tu.Yakin nak makan sebab ada tanda halal. Lepas makan ,kami beransur balik ke hotel. Dalam pukul 4,bas dari tour agency datang jemput kami ke airport. Dalam bas tu lah baru aku tau Pak Mat tu memang sah orang batak.Tu pun lepas aku tanya dengan budak yang mai ambik kami tu. Pak Mat tak boleh jemput kami harini sebab dia kena bawak bos di ake Permatang Siantar. So semalam sempatla say good bye dan minta no.hp dia.
    Kat airport ada orang tunggu. Dia la yang uruskan boarding pass dan luggage kami. Pastu bayar airport tax RP75000,settle. Dalam pukul 6,semua dah ready nak balik.Aku dan sambar kek lapis 2 biji..

    Hanya 1 pintu keluar dan masuk di airport ni,so bergilir2 turun untuk naik flight..

    Bye2 Medan...

    And lastly,kami pun terbang pulang ke Malaysia. Sampai di Penang dalam pukul 8.00 jugak la. Tiada tempat yang sebaik Malaysia. Bersyukur dan beruntunglah kita dilahirkan di bumi yang amat bertuah ini. Sapa2 rasa yang Malaysia ni bukan negara yang cukup baik untuk dihuni , bolehlah memberambuskan diri p duduk di Medan. Baru sesuai.  Rasa serik nak mai sini lagi.

    Cuma kalau ada flight terus ke Danau Toba,aku akan kesana sekali lagi. Tapi untuk ke Medan..mungkin tidak.Kekalutan kehidupan disini,buat aku rimas. So..pada sesapa nak p Medan,pikirla banyak kali.Kalau anda orang yang tak kisah dengan perayu jalanan,kesesakan jalan raya,kebisingan bunyi hon yang non-stop silakan. Yang pastinya setiap peniaga disana ,bila nampak pelancong luar macam kita, tiada lain yang mereka harapkan hatta RP1000 pun depa mau.. ok aku nak kena keluar ni. Jumpa lagi lain kali ..Arios!!!

    Ahad, 10 April 2011

    ROAD TO MEDAN - PART 5

    Assalamualaikum..

    Masuk Part 5.Amboi lama nya nak abis.Tak pelah.At least dapat gak aku citer .Lepas makan kat Restoran ni
    Kami teruskan perjalanan ke Berastagi.Katanya Pak Mat kat sana banyak jual buah.Aku pun sebelum2ni ada buat kajian sikit sebelum mai kesini.Ramai yang kata Berastagi tu macam Cameron Highlands..


     On the way tu..ala cm ne nak citer ek?ni je yang dapat aku shoot,kat sini semua pokok2nya jenis tirus.Jalan menghala ke Berastagi sempitnya yang amat.Pak Mat sempat pesan lagi..jalan ni jalan dangdut.Maunya tak..berlubang sana sini.Kalau kecik2lubang xpe gak..sebesar2 jalan lopak dia tu..

    Antara perkampungan ditebing tasik

     Aku suka tengok bukit ni..pokok jarang2 sebatu.kata Pak Mat kawasan yang tak ada pokok tu adalah terdiri permukaan batu.So cmne pokok nak tumbuh atas batu..ye tak ye jugak..cube tengok jalan tar tu..tu kira elok lagi tu..Inilah main road ke Berastagi dari Parapat..bertuahnya jadi rakyat Malaysia.Jalan cm tu tahap jalan kampung jer kan?

    Lepas dari kawasan ni,Pak Mat bawak kami ke Rest House Gunung Simarunjung.So aku pun try la minum teh halia,kena pulak dengan goreng pisang.Lupa la pulak aku nak shoot gambar.Setengah jam je berenti.Pastu teruskan perjalanan.View kat atas gunung tu memang best..sejuk je..

    Kali ni ramai yang tak leh lena dalam van tu.Masing2 berdangdut la dengan jalan yang berlopak sana sini..Last2 sampai la kat salah 1 tempat yang aku memang nak tengok dengan mata kepala sendiri...

     Air Terjun SiPiso-Piso.....

    Bayangkan betapa dalam kawah yang terhasil dari hentaman air terjun yang tinggi gila tu.Dari jarak aku berdiri tu,jelas kedengaran bunyi air yang jatuh.memang kuat. Ada tangga yang menuju ke sungai di bawah tu.Jarak dalam 1km untuk turun.Untuk turun ambik masa 1/2 jam..untuk naik ambik masa setengah hari..hahah..tinggi siot.mau kengkang aku dibuatnya.Tapi kalau aku mai lama kt sini,memang aku akan turun jugak...
    Permandangan di utara Danau Toba..air terjun tadi mengalir terus ke tasik ni..

     Aku..salah 1 pemandangan yang tak mungkin aku lupakan..bukan senang nak sampai sini...Kat sini kami lepak dalam 1 jam cam tula.Adat kat sini,masuk tak kena bayar,tapi nak keluar baru kena bayar.Tapi kat Malaysia,belum apa2 lagi dah kena bayar..kadang2 ada jugak cara orang yang patut kita ikut..Lepas tu kami terus bertolak ke Berastagi..

     Pemandangan biasa kat sana.Depa x kisah pun anak2,hatta depa sendiri yang naik cmtu.Apa nak heran,yang naik duduk atas bumbung bas pun ada..silap pulak aku tak shoo gambar dia.Pak Mat kata ,tu orang bodoh.Tambang bayar sama sj..

     Inilah rupa jalanraya depa..main road ni,jangan main2..

    Cara memotong stlye indon.Sampai kereta dijalan yang bertentangan pulak yang kena beralah.Tengok van kuning tu,tayar sebelah sampai terkeluar jalan.huh!Kalau kat Malaysia,memang nak kena terajang la kalau drive cm tu!

    Sudah puas berdangdut di jalan,sampai juga di Berastagi.Pasar Buah yang jadi tumpuan.Kedatangan kami disambut oleh bau dan tahi kuda yang bergelimpangan disana sini..


     Geng shopping.Depa beli buah salak.Aku tak beli pun sebab aku x lalu makan bauh salak ni.Tak pelawa pun aku tak kecik ati sebab aku x minat.

     Antara gerai buah yang bermacam2 buah.Yang aku tak penah tengok pun ada..

     Majoriti buah limau la sebab kat sana "ladang limaunya"..seluas2 alam.Memang pertanian sumber utama.Ladang kopi,sayur2..tapi tak kaya2 jugak...kesian..

    Turun je dari van..kami diserang sekumpulan orang berkuda..hahah..bukan apa,depa nak suruh kami bergambar dengan kuda..sekeping gambar RP5000..dekat2 RM2.00 jugaklah sekeping.hah,nak buat hapa.Kat Malaysia pun belambak kuda.Aku pun malas nak layan..tengok ajela..

    So lepas2 beli,kami bertolak balik ke Medan.Jarak dalam 60km je,tapi dengan kondisi jalan yang Masya Allah..dari pukul 6ptg ,sampai di Medan pukul 9jugak la.Ada 1 peristiwa yang sememangnya aku takkan lupa sampai mati.On the way  tu, jalan jem..Time tu pulak hujan dah nak mula turun.Kuang ajar tak kuang ajarnya supir2 kat sana,ada yang sanggup potong line. Depa mai sebelah kita pastu menyelit masuk kedepan,walaupun jarak kereta kita dengan kereta depan tak sampai pun sejengkal. Taktik kotor plak tu.Keluar sekor beruk tiket dari bas mini tu,buat2kutip duit dari bas tu.sudahnya bila kereta depan bergerak,van kanmi tak bleh bergerak la sebab beruk tu menghalang,bas tu dengan mudah menyelit masuk ke depan.Pak Mat tekan juga minyak ,langgar beruk tu.Tapi tak kuat la.Beruk tu tumbuk depan van,Pak Mat bagaikan pahalwan terus nak buka pintu nak keluar..Aku plak.."Sabar Pak..Sabar Pak.."..dia terus berhenti tak jadi keluar tapi aku jeling tgok mata dia terbuntang2 jegil kat beruk tu.
    Aku agak kalau kami tak ada dalam van tu ,memang dia keluar lawan bertumbuk punya..huhu..seriat jugak darah aku..Itu adalah pengalaman paling ngeri.Bukan tak tau bangsa depan ni,bunuh2 tu perkara biasa..huhuhu

    Dalam pukul 9,sampai di Medan,terus dibawak makan kat restoran ni..Hujan lebat dari Berastagi membawa ke Medan dah pun berhenti...

    Ntah apa yang POP pun aku x tau..menu dia biasa je.Lauk Padang..bolehla.Tak le sedap macam restoren yang mula2 kami berenti makan semalam..Garuda Siantar..

    Inilah menu untuk malam ni.Standard menu kat sini,air kosong je.Kalau nak air lain,kena oder sendiri...so.Aku pun dah bengkak otak dok refresh balik apa2 yang jadi..nantila aku sambung ke last part..ok.Arios!!

    Bersambung... Road To Medan - Part 6 (Last)

    Khamis, 7 April 2011

    ROAD TO MEDAN - PART 4

    Assalamualaikum..

    Masuk Part 4. Hari Ke-2 di Medan. Bermalam di Parapat.Malam tu tidog awai gila sebab letih.Bangun pukul 6.15(7.15 Malaysia).dah cerah dah time tu. Sempat lagi aku lepak kat balkoni sambil menikmati angin tasik..tak dapat dah expirient cmni kat Malaysia..
    View dari balkoni..suasana di pagi hari Danau Toba

     Wah..gebunya mukaku..huhuhu..sempat lagi berpossing.Yang belakang aku tu..bumbung bilik yang aku dan geng2 tido malam tadi.Tinggi jugak la tangga dia.Kalau mai dengan warga emas,kesian jugak.Tapi itulah bilik yang paling best..betol2 mengadap tasik dan berviewkan Pulau Samosir..

    Pas bekpes tu,terus kami check-out dan terus ke jeti.Ala dekat je dalam 5minit dari hotel tu.Tapi yang nyatanya kami lah yang menyebabkan feri tu lambat.Kata Pak Mat kalau terlepas feri pukul 8,kena tunggu sejam lagi.So dah buang masa.Masa aku nak naik feri tu, orang kat jet tu kata "Buruan bu..buruan.." aku ingat kan hapa..rupanya dia suruh kami cepat..hahahah.. 


    Pak Mat(yang tangan dok seluk poket) tu sedang perhatikan aku naik feri..takut aku jatuh agaknya..hahah


     View dari atas feri..itulah Hotel yang aku tidog semalam.Bilik aku yang mula2 sekali tu...
                  View dari atas feri,perkampungan di Parapat..tak sampai Pulau Samosir lagi..

                                                                 
    Pulau Samosir

    Kami naik dok kat tingkat atas.Boleh tengok pemandangan yang cantik..kena angin lagi.Ni baru betol2 free air..hahha..Perjalanan ambik masa dalam 1 jam.
     Salah satu gambar yang sempat aku shoot..dari kejauhan memang cantik.Air jernih.Tapi aku tak nampak sekor ikan pun yang berenang di permukaan air..pelik gak tu..

    Salah satu gereja yang aku nampak dari puluhan gereja di sini.

    Boleh dikatakatan selang 20buah rumah,atau dalam jarak 2-3km mesti ada 1 gereja yang saiznya besar2.Mungkin ada yang sponsor gereja tu.Sebab masa aku nak ke Parapat semalam, teserempak dengan sekumpulan orang dalam 2-3tempat jugakla, depa ni dok hulur bakul tepi jalan minta derma untuk buat masjid.Tapi yang gereja ni,tak pernah pulak aku jumpa orang yang minta derma camtu...hmmmm...musykil.


    Sampai di Pulau Samosir..Tengok la ibu2 tu,baju depa tu kain lace tau.Mcm baju pengantin..agaknya depa ni nak p kenduri kot..glamer punya makeup,siap blusher lagi..huhuhuh..patutla kain lace kat Medan murah,rupanya memang pakaian harian depa..ohohoho

    Sampai di Jeti..Kampung Tomok...kami terus berjalan ke tempat ni.."Jalan ke Kuburan Tua Raja Sidabuntar..kiri kanan gerai menjual macam2 mak nenek,kelam kabut depa dok Horas kami suruh mai beli.."pecah telur buk..'..ah ..jalan dulu la
     Kuburan Tua Raja Sidabutar

    Seperti biasa,kamilah yang 1st sekali sampai..Kawasan kubur ni tak banyak kubur dan artifak sebab ini kawasan kecik je.Kata Pak Mat kalau geng rombongan 15 orang ,dia akan bawa ke perkampungan tradisi batak, sebab nak ke perkampungan tu kena sewa bot lain pulak..so..takat ni jelah yang dia boleh bawak...

     Inilah dia Pat Mat yang ganteng

    Aku x berani nak cakap lebih2 bab orang batak dengan dia sebab dia ada bagitau,rupa orang batak sama ja macam orang melayu  deli..aku risau takut dia tu batak..Aku ada cakap kat member aku ida,yang aku tak berani nak sembang lebih2 pasal orang batak dengan Pak Mat..Sekali masa aku nak balik(part akhir) orang dari tour agensi sana bagitau aku,memang Pak Mat orang batak! ahahah..terbungkang mata ida perati aku..huhuhuhuhuhuhuhuhuh...

    Okla,sembung cerita.nak masuk kesini,semua orang mesti pakai selendang yang macam Pak Mat pakai tu.Kata Pak Mat takut tak cam ahli kumpulan.Tapi pada firasat aku BUKAN. Sebenarnya tu cara pelawat kubur tu ,menghormati simati sebab yang mati tu raja depa dulu2...Lepas Pak Mat cerita serba sedikit pasal raja tu,dia minta kami bagi sedikit sumbangan ikhlas hati.Kotak sumbangan ada di pintu keluar kubur tu.Dia kata duit sumbangan tu untuk depa buat maintainence kubur tu sebab pemerintah tak penah bagi duit kat depa..ooooo gitu ceritanya.So aku bagila sikit...

    Cerita Pak Mat : Dulu orang batak tak ada agama.Hanya ada kepercayaan yang dunia ni ada 3 bahagian. Bahagian langit,syurga dan neraka(see! orang batak asli pun tau ada syurga dan neraka,tapi kenapa orang melayu yang dah islam berjuta tahun tu masih tak ingat hukum !)  pastu depa ni hanya ada pegangan iaitu Permalim.Kubur tu umor dia 470 tahun.Raja pertama dan kedua yang x ada agama.Masuk raja yang ke-4 baru ada agama iaitu..Kristian....So kubur dia ada tanda salib.Orang yang mati akan ditanam dulu.Lepas 5 atau 7 tahun,kubur tu akan di gali semula dan tulang2 akan dikutip dan di simpan dalam keranda batu macam la yang dalam gambar tu...

    Kat sini ada kubur2kecil tu dia kata kubur cucu raja.Raja tak akan lantik anak dia sebagai peganti,tapi dia kena lantik cucu dia.Gitu pulak...ceritanya lagi, Raja dulu rambutnya panjang dan ada magik. Panjang jugak cerita di tu.Kisahnya, raja tu dulu bekenan dengan sorang pompuan kebanyakkan, dan pompuan tu cantik.Ada raja2lain yang berkenan kat pompuan tu,dan depa sihirkan pompuan tu sampai pompuan tu jadi lupa dan pompuan tu dah lari masuk dalam hutan..tak jumpa sampai hari ni.So Pak Mat kata kalau terjumpa pompuan tu Malaysia,minta tolong beli tiket Air Asia untuk hantar pompuan tu balik! Cis..lawak la pulak!Ni la yang aku panggil "Lawak Batak!!"

    Inilah dia barisan Miss Batak..No.3 dari kiri adalah Putri Tomok yang Bongsu..ahahks!!(Gambar ni aku cilok dari blog ida..hekhek..jgn marah hahahaa).

    Lepas bagi sumbangan dan dengar cerita Pak Mat,kami terus berjalan nak melawat kawasan. Time ni kan awal sesangat.Kedai2 baru bukan..Sapaan Horas! disana sini..Pak Mat kata,kalau orang batak bagi salam Horas..kita pelawat atau yang menjawab ni kena jawab Horas juga tapi kena suara yg lagi kuat..ntah ye ke tak sebab dia ni pandai seloroh...Gambar kat atas tu adalah jalan ke Muzium Batak..Geng yang lain dah tersangkut kat kedai.Aku dengan ida ja yang terus berjalan nak melawat.
    Inilah Muzium Batak..aku ingatkan besar..kecik jee.masuk free la..aku pun masuk la dengan Ida nak tengok apa yang ada kat dalam tu...

     Cantik jugak rumah batak ni..memang tak nampak pintu masuk sebab tangga naik tu terus masuk dalam umah..ala..macam tangga loteng je..dalam umah tu luas jugak..

    Antara barang yang ada dalam muzium tu,tapi yang ini untuk dijual.

    Kata Pak Mat ,Cicak adalah simbolik masyarakat Batak iaitu persahabatan..(mungkin disini asalnya Cicak Man..hahahahaha)Banyak gambar aku dalam muzium ni,tapi malas lak aku nak upload.Habis je berjalan aku pun meronda area gerai2 kat situ. Sebelum2 ni aku ada terbaca pasal peniaga disini,jangan tanya atau pegang kalau tak mau beli.So aku pun jalan2 jelah.Apa yang aku nak beli,aku bargain gila2 half dari harga asal..alah Mak long aku pun peniaga cmni jugak so aku tau harga asal berapa.Mau tak mau depa kena bagi jugak sebab harga pecah telur,kedai baru buka.Kalau depa tak jual kat 1st customer,suwey 1 hari..

     Memang sah la ibu2 tu nak mai kenduri depa ni..Tengok tu kawan2 aku sempat lagi p interframe rombongan pengantin tu..

     Macam biasa,feri yang menunggu kami ..bukan aku tapi geng yang lain yang sibuk membeli.Masa nak balik tu terserempak dengan sekumpulan rombongan pengantin yang dok belarak.Aku tak sempat ambik gambar.. Kawan2 aku ada yang sempat tangkap gambar dengan pengantin.Pengantin tu punya lebar tersenyum, maklumla pelancong p tangkap gambar dengan depa..huhuh..So pastu balikla kami...meninggalkan Pulau Samosir...

    Sempat lagi possing sebeum feri bergerak balik..
    Cuba tengok apa yang ada di dinding gunung tu...aku pun tak perasan..tapi jika di amati..ada perkataan SAMOSIR kat situ.Depa buat dengan tanaman pokok...memang cuaca yang mcm jerebu tu yang buat gambar jauh jadi kelabu.Bukan salah kamera aku ok!

    Meninggalkan Pulau Samosir..gambar di ambil dari hujung feri,atau dalam bahasa yang betul buritan feri..

    Sampai di Parapat kembali...terus p makan sebab time tu dah pukul 12 lebih.Tapi makan kat sini memang tak sesedap semalam.Dan aku pun makan x da la selaju selalu..aduh..penat pulak aku bercerita..sambung nantilah.Ok..Arios!!!

    Bersambung...Road To Medan - Part 5

    Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...